GMC CCKW 353 + trailer.
Verze:
americká 1. armáda, známá cesta Svobody
"Red ball express", Normandie-Aout, 1944.
3549.transportation corps, 37.truck company.
Použité stavebnice:
Hasegawa (GMC), Airfix (přívěs),PST (motor) a Heller (otočný kulomet).
Dostupná literatura a podklady: GMC CCKW 353 – od WWP a polská Militaria + fotografie z internetu.
Lepty: Extratech,Eduard a Part.
Doplňky: CMK,Airfix,Esci,Hasegawa,Eduard, Matchbox a TP model.
Barvy: Gunze,Tamiya,Agama,Umton,MIG productions a CMK.
Tmel: Testors.
Dekály: Heller.
Trocha historie:
Nejznámější
americké nákladní auto, přezdívané "workhorse" a používané na všech
válčících frontách během 2. světové války. Významnou úlohu sehrál na
velmi známé tzv. „cestě Svobody“.
Celkem bylo vyrobeno 800.000 kusů různých typů tohoto nákladního auta.
Po
2. sv. válce byl používán v armádě i v civilním životě.Nejvíce byl
využíván americkou armádou během "korejské" války, ale také například v
Rusku, Číně, Taiwanu nebo na Filipínách.
Technické údaje:
Délka: 6,86 m.
Šířka: 2,23 m.
Motor: 6-ti válcový o výkonu: 104 hp.
Max. rychlost: 72 km/h.
Nosnost: 4,7 t.
Dosah: 353 km.
Úvod:
Když
jsem se před časem ,viděl při návštěvě svého známého, pěkně zhotovený
model GMC CCKW 353 v měřítku 1/35, bylo rozhodnuto: tento náklaďák
musím také postavit , ale v měřítku 1/72! Vzhledem k tomu, že jsem
neměl žádné podklady k tomuto modelu, požádal jsem svého známého
modeláře o zapůjčení potřebné literatury. Pár fotek jsem objevil na
internetu ,a to vše dohromady mě velmi pomohlo, při doplňování a
vlastní stavbě detailů.
Stavebnice byla ve standartní krabičce a k
mému překvapení obsahovala větší množství dílů, než jsem předpokládal.
Bohužel, neobsahovala žádné lepty , ani resinové doplňky. Celkem
jednoduchý a slušný stavební návod, včetně decálů. Po „proštudování“
(samozřejmě veškerý popis v japonštině) a zhlédnutí obrázků (stavebního
postupu, včetně kamufláže) mě bylo jasné, že jsi musím, s tímto modelem
„pořádně pohrát“ a „vysochat“ k obrazu svému.
Stavba:
Stavbu
jsem zahájil, celkem tradičně sestavením podvozku a korby.Zde jsem v
plné míře využil leptů od firmy Extratech, která opět zapracovala.
Nejprve jsem nahradil dosti hrubé plastové části jako: zadní
blatníky,přední nárazník, naviják, zadní nárazníky kovovými. To samé
platí o korbě, tzn. nahrazení bočnic: přední a na obou stranách,
samozřejmě včetně sedaček.Dále jsem na korbu, přidal kovové držáky na
plachtu a boční, přední a zadní kovová světla.V kabině řidiče přilepil
lepty řadících pák a volantu, na kabinu použil další lepty: čelní
mřížku, stěrače, zpětná zrcátka a boční úchyty nářadí (lopaty a
krumpáče). Jediný, co nešlo použít, byl kovový rám okna, neboť je
zahnutý pod jiným úhlem a lépe by se hodil na „Studbakera“.
Následovalo
„ rozkrytování“ kapoty, které jsem původně neměl vůbec v plánu!
Doplnění a úpravu tohoto krytu kapoty jsem provedl, dle detailů z
publikace od firmy WWP. Vlastní motor jsem použil ze stavebnice od PST,
který jsem musel, dle téže publikace, upravit a doplnit kompletním
motorovým setem (jako např.: vzduchový filtr, nová „kabeláž“, blok
motoru, boční vzpěry, chladič, vrtule k motoru, alternátor ….atd.) Před
vlastním osazením, tohoto motorového setu, jsem jednotlivé díly
nabarvil štětečkem příslušnými akrylatovými barvami od firmy Agama.
Poté, jsem celý tento prostor, lehce „zaprášil“pomocí štětce
pigmentovou barvou. Na závěr přišla na řadu plachta a to jak nad
kabinou řidiče, tak i nad korbou. Původní plastikové, jsem nahradil
vlastní výrobou: potahový papír pro letecké modeláře jsem z obou stran
natřel lepidlem Herkules. Po dokonalém zaschnutí, patřičně vytvaroval
příslušnou plachtu, kterou jsem přilepil na kovové rámy. Nakonec jsem
je natřel barvou s odstínem „mid stone“.
Trailer:
Přívěs byl použitý ze stavebnice od firmy Airfix. Jeho stavba byla vcelku pohodová, ale bylo potřebné udělat několik úprav. Na drobné tmelení hran spojnic jsem použil svůj oblíbený tmel od firmy Testors. Podle předlohy jsem upravil a doplnil plastové bočnice, včetně kovových rámů pro přikrytí plachtou.Zde mi velice pomohli plastové díly z korby náklaďáku . Z plechovky od piva nastříhal úzké proužky, z kterých jsem podle detailů na fotografiích udělal kovové rámy.Na osu pod přívěsem nalepil obě kola a před vlastním natřením modelu, nastříkal povrch tmelem Gunze Surfacer 1000. Poté byl shodný postup jako u GMC, tzn. nastříkání barvou Tamiya Olive Drab, lakem polomatným od Gunze, na „wash“ olejové barvy Umton (černá a umbra pálená), jako „dry –brush“ bílá barva Umton. Decály , jak pod ně, tak i na ně pomocí usazovacích vodiček od Agama , poté pigmentové barvy a patinátor (Mig productions a Agama). No a na závěr jsem přestříkal přívěs matným lakem od Gunze.
Doplňky:
Tak,
jako každý americký náklaďák, i já jsem doplnil korbu a přívěs různou
bagaží a dalším vojenským materiálem. Např.: ze setů od Hasegawa
(bedny,kanystr,helma), CMK(mimochodem nádherné stočené plachty či
batohy), dále TP model (pytle a konev), Airfix (sudy) a Extratech
(zbraň M2 Carbine).
Vzhledem k tomu, že mám rád modely tzv. „in
action“, tak jsem na dřevěné podložce vytvořil menší diorama tím, že
jsem přidal na cestu šamot, kamínky a trávu (modelářský posyp), dřevěné
kůly jako plot. Dále jsem použil ze setů od Hasegawa (ukazatel a
tabule) a na ně od Esci decály-nápisy. Nakonec od firmy Eduard (ostnatý
drát) do plotu, který je mimochodem velmi zdařilý.
Barvení:
Model
jsem nastříkal barvami Tamiya s odstínem XF-62 Olive Drab.Po zesvětlení
povrchu, jsem místa pod decály natřel usazovacím lakem Agama. Decály
tak přilnuly velmi dobře na povrch.. Poté jsem celý model přestříkal
oblíbeným polomatným lakem „Mr. Color 181“ od Gunze, který výborně
chrání povrch před aplikací olejových barev.Jako „wash“ jsem použil
olejové barvy od firmy Umton, a to černou a umbru pálenou, které jsem
nanášel tenkým štětečkem na povrch a do jednotlivých spár.Poté jsem se
pustil do zvýraznění detailů, na které jsem použil jako „dry-brush“
opět olejovou barvu od Umtonu, samozrejmě bílý odstín. Dále jsem
vybarvil, některé doplňky (jako např.: pneu, sedačku, stočené plachty,
bedny apod.) štětcem Revell, s využitím „agamáckých“ akrylátových
barev. Nakonec jsem přestříkal celý model matným lake „Mr. Color 182“
od Gunze. Rezavé části jsem natřel pigmentovou barvou tmavá rez od CMK
a např. konce výfuku barvou černá saze ,rovněž od CMK.K „zablácení“
podvozku a bočních dílů obou modelů (GMC+ trailer) jsem využil
pigmentové barvy MIG Productions (světlý prach) a patinátor Agama (a to
evropské bláto).
Zhodnocení a závěr:
Stavba tohoto modelu,
nebyla pro mě snadná a pohodová, především proto, že jsem se rozhodl
„rozkrytovat“ kapotu , doplnit motorový set a přidat přívěs. To vše
podle fotografií a podkladů, které jsem měl k dispozici. I přes tuto
skutečnost si myslím, že se stavba stala oddychovou záležitostí.
Domnívám se, že s lepty od Extratechtu a pomocí různých doplňků i díky
všem úpravám (patina, finiš), jsem vytvořil velmi slušný model, který
se podobá předloze, o čemž svědčí ta skutečnost, že při Mistrovství ČR
v Praze 2006, získal tento model 2.místo v kategorii „boj.
technika-kolová v 1/72".
Stavebnici nemám, v podstatě co vytknout,
jenom jako lahůdku, by mohl výrobce v budoucnu, nabídnout, jako
doplňkovou sadu motorový set.
Tento model, vřele doporučuji, všem milovníkům americké techniky v měřítku 1/72.