Přehled zhotovených modelů :
Scammel + Comet
Verze: britská
Stavebnice: Airfix + Matchbox
Pár fotek tohoto modelu naleznete na webu: www.modelforum.cz.
SCAMMEL - tahač tanků
Více jak stovky kusů tohoto silného dieselového stroje-přepravce tanků, byla zásobena branná moc během 2. světové války .Spolehlivě používaný v severní Africe, v Itálii nebo na evropské frontě.Většinou spolehlivě přepravoval veškerou vojenskou techniku, přičemž mnoho těchto strojů bylo dlouho v provozu i po skončení války.
Hmotnost: 30 t.
Nosnost nákladu: 70-80 t.
Max. rychlost: 26 km/h.
Motor: dieselový. 6-ti rychlostní převodová skříň.
A – 34 Mk – I COMET
První britský střední tank, který zúčtoval s Chriestieovým závěsem. Tzv. „77“ byla ve skutečnosti 17-ti librovým kanónem (76,2 mm), montovaným do tanků Firefly Sherman.
Comet sice neměl zešikmený pancíř, nicméně představoval spolehlivý tank a velké zlepšení oproti tanku Cromwell, některé jeho nedostatky však naznačovaly, že britští konstruktéři stále ještě nesrovnali krok se vším, co bylo v tankové technice řečeno.
Hmotnost: 33 tun
Rychlost: 46,4 km/h
Čelní pancíř: 101 mm
Výzbroj: 1x kanón ráže 76,2 mm, 2x kulomet.
Verze: americká armáda, známý "Red ball express".
Stavebnice Hasegawa + Airfix.
Lepty od Extratech.
Samostatný článek o tomto modelu, včetně fotografií naleznete v modelářském časopisu Novinky č. 36/2007!
Nejznámější americké nákladní auto, přezdívané "workhorse" a používané na všech válčících frontách během 2. světové války.
Celkem bylo vyrobeno 800.000 kusů různých typů tohoto nákladního auta.
Po
2. sv. válce byl americkou armádou velmi používán během "korejské"
války, ale také například v Rusku, Číně, Taiwanu nebo na Filipínách.
Délka: 6,86 m.
Šířka: 2,23 m.
Motor: 6-ti válcový o výkonu: 104 hp.
Max. rychlost: 72 km/h.
Nosnost: 4,7 t.
Dosah: 353 km.
Stavebnice: Goffy model/Revell.
Pár fotek tohoto modelu naleznete na webu: www.modelforum.cz.
Egyptská houfnice 122 mm, která je konverzí ruského tanku T-34/85.
T-34 patří mezi nejslavnější tanky všech dob. Během 2.světové války,
kdy byl zařazen do výzbroje, zaznamenal řadu úspěchů. Svými vlastnostmi
překonal tehdejší nejmodernější německé tanky a jeho konstrukce
umožňovala levnou a hromadnou výrobu. Později byla vyvinutá modernější
věž s kanonem 85 mm. O jeho kvalitách svědčí ta skutečnost, že se
úspěšně používal dlouho po skončení 2.světové války. Americká armáda s
ním měla nemalé problémy v korejské válce a ještě v 70 letech byl
používán v angolské občanské válce.
Výzbroj: 76,2 mm kanon, 2x 7,62 mm kulomet
Rychlost: 55 km/h
Délka: 6,19 m
Výška: 2,7 m
Hmotnost: 32 t
Posádka: 5 mužů.
TATRA 813 6x6
Verze: česká rep.
Stavebnice: SDV model (1/87).
Pár fotek tohoto modelu naleznete na webu: www.modelforum.cz.
Tatra 813 6x6
Na
svou dobu moderní koncepce s poloautomatickými ovládacími prvky a s
příznivými provozními parametry spojoval vysokou účelnost a výkonnost s
elegantním vzhledem a pohodlím pro osádku vozidla. Snadná obshluha a
přehledně umístěné kontrolní přístroje dovolovaly řidiči, aby se plně
soustředil na jízdu. Tahač mohl tahat přívěsy až do hmotnosti 100 tun a
nebyl závislý jen na dokonalých vozovkách. Jeho výkon byl velmi
spolehlivý i za nepříznivých povětrnostních podmínek, ve sněhu, na
zablácených a kluzkých vozovkách apod. Tahač byl vybaven tehdy novým
typem naftového motoru pokrokové konstrukce o vysokém stabilním výkonu.
Max. rychlost: 70 km/h.
Celková hmotnost tahače: 22 t.
Motor: Tatra 930-31E, vznětový 12-ti válec do V s přímým vstřikem paliva.
Max. výkon: 198,6 kW.
Podvalník Transporta P 32
Tyto
podvalníky byly určeny především k přepravě všech druhů těžkých strojů.
Točnicové řízení mělo tažnou oj opatřenou výměnnými závěsnými oky tak,
aby je bylo možné zapojit na různé druhy vozidel. Vodící zařízení pro
lano navijáku tažného vozidla bylo na přední části rámu. Sklopné
najížděcí klíny byly umístěny vzadu. Pro zajištění břemen byly
podvalníky vybaveny řetězy s napínacími maticemi.
Nápravy byly výkyvné ve dvou směrech na sebe kolmých. Tím bylo zajištěno dobré vedení kol v terénu i při sklonu vozovky.
Nosnost: 40 t.
Max. rychlost: 40 km/h.
Nakládání:
stroje najíždějí na plošinu po sklopných najížděcích klínech vlastní
motorckou silou nebo jsou na ni vytahovány pomocí silou navijáku
tažného vozidla.
Základní rozměry:
Délka: 9,5 m.
Šířka: 3,1 m.
Výška: 1 m.
Nápravy: dělené na polonápravy 3 kusy.
Obsluha: 1+1.
KARL MÖRSER
Verze: německá 1941
Stavebnice: Hasegawa
Bojová technika v měřítku 1/72 , kterou představuje známý německý
„Hmoždíř“ s pásovým podvozkem, společně s jeřábem na munici, který je
rovněž na pásovém podvozku.
Karl Mőrser pod označením „Thor“ byl nasazen v roce 1941 ve válce na Krymu, nedaleko od Sevastopolu.
Kamufláž: použité barvy od firmy „Gunze Sangyo“. Model je nastříkán v
klasickém německém tříbarevném provedení, tj.: písková, tmavá zelená a
červenohnědá.
Tento model se stal poději základem pro stavbu dioramy "Thor", kde byly
použity figurky (bača, pes a ovečky) od firmy Preiser, dále doplněné
stromy, keři a trávou rovněž od německé firmy. Všechno ostatní
(doplňky na povrchu) jsou tzv. "hand made".
Německá samohybná houfnice, která byla vyráběna v letech 1940-41, pouze v 8 exemplářích.
Ráže houfnice: 600 mm, z které bylo možné vystřelovat náboj o hmotnosti 2800 kg na vzdálenost 8 km.
Celková délka: 7 m
Rozchod: 2,65 m.
Celková šířka: 3,16 m.
Výška: 4,78 m.
Hmotnost dosahovala: 60 t. Kompletní bojová hmotnost: cca 120 t.
Délka hlavně: 5.068 mm, hmotnost: 28 t.
Podvozek: původně 8 později 11 pojezdových kol.
Pancéřování: 13 mm.
Obsluha: 12 mužů.
Výkon motoru: 551,6 kW.
Max. rychlost: 12 km/h.
ZIS - 5
Verze: SSSR, 1942
Stavebnice: AER model
Model
vyhořelého sovětského nákladního automobilu. Výroba započala v roce
1933 a od roku 1941 byl používán Rudou armádou jako traktor pro
dělostřelectvo, dále pak pro přepravu nákladů nebo vojáků. Z počátku
byl vyráběn v dřevěné verzi v závodech v Uljanovsku, od roku 1942 také
v kovové verzi v továrnách v Moskvě a za Uralem. Během válečných let
bylo zhotoveno okolo 83.000 kusů.
Tento "náklaďák" splnil svou roli
při legendární "cestě života" z tehdy obklíčeného Leningradu, a to po
ledě zamrzlého Ladožského jezera. Pro své schopnosti se stal ZIS-5
"pracujícím koněm" Rudé armády Rudé armády během 2.světové války.
Výroba byla vládou ukončena v roce 1965. Do té doby bylo vyrobeno
celkem 1.000.000 kusů.
Výška: 2,23 m.
Délka: 6,06 m.
Šířka: 2,16 m.
Váha: 3,1 t.
Nosnost: 3 t.
Max. rychlost: 60 km/h.
HUMBER
Verze: britská,1.mechanizovaná divize, 12. Royal Lancers.
Stavebnice: Cromwell model (resin kit v 1/76).
Britský
obrněný automobil, který vznikl v roce 1941, kdy byl současně nasazen
do bojové akce. Bylo vyrobeno celkem 5.400 kusů. Pro svoji velkou
rychlost a vysokou výkonost byl používán nejen v severní Africe, ale
také na evropských frontách během 2. světové války.
Výzbroj: 1 kulomet ráže 15 mm a 1 kulomet ráže 7,92 mm.
Nosnost: 7,1 t.
Rychlost: 72,42 km/h.
Posádka: 3 muži.
Výška: 2,33 m.
Délka: 4,57 m.
Šířka: 2,18 m.
JEEP WILLYS
Verze: americká
Stavebnice: Hasegawa
Americký
vojenský osobní automobil, známý pod názvem "Jeep" se díky svým
technickým vlastnostem a spolehlivostí v provozu stal legendou .Lehké
vozidlo, které vyvinula firma Willys, vzniklo velmi rychle v roce 1941.
Hromadně byl vyráběn typ Willys MB, v licenci "Jeep" vyráběla i firma
Ford s označením GPW. Celkem bylo u obou firem vyrobeno téměř 640.000
kusů a v několika verzích. Během 2. světové války používaly tyto lehká
auta prakticky všechny spojenecké armády, včetně československé obrněné
brigády v Angli i našeho armádního sboru v SSSR. Jeep je proto
vozidlem, které je nerozlučně spjato i s historií československé
armády. Po skončení války byl americkou armádou používán v "korejské"
válce.
Motor: Willys naftový a 4-válcový.
Výkon motoru: 60 hp.
Celková hmotnost: 1.500 kg.
Max. rychlost: 100 km/h.
VW 82 KÜBELWAGEN
Verze: německá
Stavebnice: Fujimi (1/76)
Pár fotek tohoto modelu, můžete zhlédnout na webu: www.modelforum.cz.
Tento
automobil byl postaven v roce 1938 z projektové dílny známého designéra
Ferdinanda Porsche. Rommel - byl první generál, který použil tento
"lidový vůz" během vojenských operací ve Francii. V letech 1940 - 45
bylo postaveno pro potřeby německé armády okolo 55.000 kusů, tohoto
lehkého auta v továrnách ve Wolfsburgu. Po invazi v Polsku (1939) byl
vůz používán ve všech jednotkách Wehrmachtu , a to jak v severní
Africe, tak na všech evropských frontách.
Motor: VW- 4 válcový o výkonu: 24 hp.
Hmotnost: 725 kg.
Rychlost: 80 km/h.
Délka: 3,74 m.
Šířka: 1,6 m.
Výška: 1,65 m.
T-34/76
Verze: ruská, 1943
Stavebnice: Matchbox (1/76).
Sovětský
tank vycházel z Christieho vzoru, ale byl pokročilejší než originál.
T-34 patří mezi nejslavnější tanky všech dob. Na začátku ruského tažení
šokoval německou pěchotu a během 2. světové války, kdy byl zařazen do
výzbroje, zaznamenal samé úspěchy. Svými vlastnostmi překonal tehdejší
nejmodernější německé tanky a jeho konstrukce, umožnila levnou a
lacinou výrobu. Později byla vyvinuta modernější věž s kanonem ráže 85
mm. O jeho kvalitách svědčí i ten fakt, že byl ještě úspěšně používán
po skončení 2. světové války. Americká armáda s ním měla nemalé
problémy v "korejské" válce a v pozdějších letech byl používán v
angolské občanské válce (70. léta) a jugoslavské občanské válce (90.
léta).
Motor: naftový o výkonu: 500 hp.
Výzbroj: 76,2 mm kanon, 2x 7,62 mm kulomet.
Zásoba munice: 100 kusů tříštivo-trhané nebo protipancéřové.
Max. rychlost: 55 km/h.
Délka podvozku: 6,19 m.
Hmotnost: 32 t.
Výška tanku: 2,7 m.
Posádka: 5 mužů.
Výhoda: zešikmený pancíř.
Nevýhoda: věž neměla velitelskou kopuli a měla jen ruční ovládání.
PHÄNOMEN GRANIT 25 H
Verze: německý wehrmacht-ambulance.
Stavebnice: Attack
Lepty od Extratech.
Několik fotek, tohoto modelu, naleznete na webu: www.modelforum.cz.
Produkce
tohoto automobilu započala ve 30. létech minulého století v německých
továrnách. Během 2. světové války bylo německou armádou používáno
několik verzí. Nejčastěji však pro potřeby Říšské pošty nebo k přepravě
zraněných německých vojáků jako sanitka.