Vyhořelý ZIS-5
Verze: sovětská, Rusko 1942.
Použitá stavebnice: AER SRL Moldava.
Doplňky: Hasegawa (sudy).
Model je bez leptů i dekálů.
Barvy: Tamiya a CMK.
Úvod:
Vzhledem
k tomu, že patřím k modelářům, kteří ve svém volném čase, věnují stavbě
bojové techniky a dioramat v měřítku 1/72, rozhodl jsem se, postavit
model speciálně pro soutěže líbí-nelíbí nebo chcete-li tzv. porovnávací
soutěže. Mám rád, když jsou zhotovené modely tzv. „in action“ nebo s
nějakým originálním nápadem.
Tento model bojové techniky představuje vyhořelý sovětský nákladní automobil.
Stručná historie:
Z
historických pramenů jsem se dozvěděl, že tento „náklaďák“ splnil svou
roli při legendární „cestě života“ z tehdy obklíčeného Leningradu, a to
po ledě zamrzlého Ladožského jezera. Pro své schopnosti se stal
„pracujícím koněm“ Rudé armády během 2. světové války.
Výroba
započala v říjnu roku 1933 a od roku 1941 byl používán Rudou armádou,
jako traktor pro dělostřelectvo, dále pak pro přepravu nákladů nebo k
přepravě osob (25 vojáků).
Z počátku byl vyráběn v dřevěné verzi v
závodech v Uljanovsku, od roku 1942, také v kovové verzi v továrnách v
Moskvě a za Uralem. Během válečných let bylo zhotoveno okolo 83.000
kusů.
Výroba byla vládou ukončena v roce 1965. Do té doby
bylo vyrobeno celkem 1.000.000 kusů.
Stavba:
Za základní model jsem zvolil stavebnici sovětského nákladního automobilu ZIS-5 z produkce firmy AER SRL Moldova.
Moje
rozhodnutí, postavit model pro potěšení a radost, bylo ovlivněno,
těmito skutečnostmi. Jednak na soutěžích v kategori malé techniky,
doposud nikdo neukázal model, který by byl, téměř zničený či ohořelý.
Dále pak, uvedená stavebnice, neobsahovala žádné „plechy“ nebo resinové
doplňky. A v neposlední řadě i to, že stavebnice patří k cenově
levnějším a navíc, neměl jsem představu, do které diorámy v měřítku
1/72 jej zařadit.
A
tak jsem přerušil práce na ostatních modelech a s chutí jsem se pustil
do přestavby modelu ZIS-5 na vyhořelý. Původně jsem se domníval, že
půjde o nenáročnou a bezproblémovou stavbu, ale chyba lávky, jak se
brzo ukázalo.Zvolil jsem tzv. „kovovou“ verzi tohoto náklaďáku, tzn. že
kabina řidiče, dveře, blatníky , přední části a kapota , šasi byly ve
skutečnosti z kovových dílů a pouze korba byla dřevěná.
Vlastní
stavbu jsem započal sestavením podvozku, včetně disků kol a kabiny
řidiče. Po slepení tohoto základu následovaly další kroky: přilepení
kapoty motoru, blatníků, světel a předního nárazníku. Následovalo
odříznutí a zničení pneumatik, otevření dveří u řidiče a interiér
kabiny. Poté přišla na řadu práce na dřevěné korbě. Z původního
dřevěného nákladního prostoru jsem hodně „ořezal“, takže zůstala jen
část podlahy a bočnic.
Nejvíce
času a nervů mi zabraly drobné úpravy a detaily. Rozbité sklo jsem
vyrobil nastříháním průhledné slídy na velké či malé střepiny.
Nejpracnější činností se stalo přilepení těchto úlomků skla do okenních
rámů a na přilehlé díly modelu.
Dále
nejnáročnější prací bylo zachytit zbytky popela na dřevěné korbě
společně na kovových tyčích. Nově jsem vyrobil ohořelou plachtu a z
nejslabšího tenkého drátu tyče pod plachtou.
Pár drobností, jako jsou rozřezané a ohořelé sudy, jsem použil ze setu od firmy Hasegawa.
Podvozek,
včetně disků kol je téměř bez úprav. Přesto, že jsem nemusel, dělat
"patinu" a "finiš" na modelu, jako je opotřebení hran a vystínování
detailů olejovými barvami, tzv. „dry brush“ a nalepení „decálů“,vznikl
jiný „problém“ a to s úpravou ohořelých pneumatik, tak aby vynikl dojem
spálené a roztečené gumy.
Do
připraveného dřevěného rámečku jsem zhotovil podklad z polystyrénu, na
který jsem nasypal vrstvu šamotu a tím vznikl povrch zeminy. Na tento
podklad jsem připevnil zhotovený model.
Poté
jsem se pustil do závěrečných úprav celého modelu. Jednak přestříkání
černou barvou ve spreji od Tamyie a nanesením pigmentové barvy „Černá
saze“ od CMK.
Celá
stavba mě zabrala asi 5 víkendů, z toho polovinu času jsem věnoval
postupným "dodělávkám" a přidáváním detailů, aby vznikl model dle mých
představ.
Zhodnocení a závěr:
Domnívám
se, že výsledný efekt mně velmi potěšil, a to nejen proto, že jsem
jediný modelář, který se pustil do neobvyklé a originální přestavby
bojové techniky v měřítku 1/72.
O tom všem mně přesvědčil, nejen zájem a úspěch na soutěžích, a to od kolegů modelářů, ale i z řad laické veřejnosti.
Hlavní technické údaje:
Výška: 2,23 m
Délka: 6,06 m
Šířka: 2,16 m
Váha: 3,1 t
Nosnost: 3 t
Max. rychlost: 60 km/h.